חתימות על מסמכים באינטרנט – איך זה עובד?

תוכן עניינים

בעולם דיגיטלי שהולך ומתקדם בקצב מסחרר, מקומן של חתימות באינטרנט רק הולך ומתרחב ככל שהשנים עוברות. אנו עושים בהן שימוש נרחב יותר ממה שנדמה לנו וככל שהזמן יעבור נעשה בהן יותר ויותר שימוש. באילו מצבים אנו עושים שימוש בחתימות, מה ההבדל בין חתימה אלקטרונית ודיגיטלית ומה כדאי לדעת על התחום? כדאי להמשיך לקרוא.

אז מהי חתימה דיגיטלית והאם יש הבדל בינה ובין חתימה אלקטרונית? 

כדי שגופים שונים יוכלו לוודא שהחתימה מקורית, היא צריכה להיות כזו שאינה ניתנת לזיוף או העברה, זאת אומרת שמרגע הוספת החתימה על המסמך הדיגיטלי לא ניתן לבצע בה כל שינוי. החתימה האלקטרונית הנה ייחודית ומאז שנת 2004 היא מאושרת לשימוש על פי חוק ולמעשה החוק מתייחס אליה כמו לכל חתימה בכתב יד. 

יש הבדל בין חתימה דיגיטלית וחתימה אלקטרונית והוא די פשוט – חתימה דיגיטלית משמשת לצרכי אבטחת מסמכים, וחתימה אלקטרונית מאמתת מסמכים ומבטיחה את האותנטיות שלהם. חתימות דיגיטליות מורכבות מאוד מבחינת רמת האבטחה שלהן ולכן קשה מאוד לזייף אותן, זוהי גם אחת הסיבות שגופים רבים בוחרים לעבוד עם חתימות אלה, שגם מאוחסנות באופן מוצפן בארכיונים דיגיטליים. 

אילו סוגים של חתימות אלקטרוניות באינטרנט יש? 

בישראל החוק מכיר שלושה סוגים של חתימות אלקטרוניות והן חתימה אלקטרונית רגילה, חתימה אלקטרונית מאובטחת בה השליטה על החתימה היא אצל החותם וכל ניתן לזהות אותו, וחתימה אלקטרונית מאושרת בה מצורפת תעודה אלקטרונית על ידי הגורמים המאשרים. כאשר אנו מדברים על חתימות באינטרנט תחת הגדרת חתימה מאושרת, התעודה עצמה היא שמאשרת את החתימה, כך שהחותם לא יכול להתכחש אליה מאוחר יותר והיא משמשת פעמים רבות בעת חתימה על הסכמים וכמובן רכישת מוצרים או לקיחת הלוואות. 

אילו יתרונות יש לחתימות באמצעות האינטרנט?

יש יתרונות רבים לחתימות באינטרנט, כאשר היתרון הכי משמעותי הוא התוקף המשפטי של החתימה. כאשר אנו מדברים על עידן דיגיטלי בו הכול אפשרי, כשעסקאות מבוצעות מעבר לים וחתימה על הסכמים לאו דווקא נעשית פנים אל פנים, לתוקף המשפטי של החתימה ישנה משמעות כפולה ומכופלת. היתרון הנוסף הוא חיסכון משמעותי במשאבי העסק או החברה, חיסכון במקום פיזי כאשר נעשה שימוש בארכיון דיגיטלי ושיתוף מהיר ומקוון מכל מקום בכולם בקלות. בל נשכח גם את היתרון הגדול למול הלקוחות של הארגון או העסק – גם עבורם האפשרות לבצע את החתימה מרחוק מאפשרת נוחות שלא הייתה כדוגמתה לפני עידן החתימות המקוונות. 

איך זה עובד בפועל?

אפשר לרכוש חתימה דיגיטלית מחברות המתמחות בתחום זה, והיא מבוססת על שלושה מרכיבים – מי שחותם על המסמך, הגורם שמאשר את המסמך והחברה או העסק שמסתמכים על המסמך. ניתן גם להרכיב את החתימה לבד, עם זאת, יש לעשות זאת בזהירות רבה ותוך בחירה בפלטפורמה מאובטחת, מוצפנת ויעילה, וזאת כדי למנוע מצבים בהם המידע שנמצא באותם מסמכים לא יכול להיחשף לאף גורם אחר, ובטח לא לגורמים עוינים ולמתקפות סייבר. כמובן שהמסמך צריך להיות כזה שמאפשר חתימה גם מהטלפון הנייד וגם מהמחשב, כדי לאפשר מקסימום נוחות עבור הלקוחות.